Kpop anime opening

De soundtracks zijn een van de beste onderdelen van de anime, met name de openings en endings . De recente release van bewerkingen van webtoons zoals The Tower of God en The God of High School heeft duidelijk gemaakt dat K-popartiesten hun stem lenen aan de muziek van anime, wat tot voor kort vrijwel onbekend was. Maar met de opkomst van K-pop in het begin van de jaren 2000 en de doorbraak op de internationale markt, zingen steeds meer Koreaanse zangers de titelsongs van de nieuwste anime-epossen, en dat past heel goed bij een hevige strijd met een Japanse katana , superkrachten of een romantische scène…

Hier is een klein overzicht van de verschillende anime-openingsthema’s en -endingthema’s gezongen door enkele van je favoriete K-popartiesten :

1. “Slump” – Tower Of God

De openingsmuziek “Top” en het eindthema “Slump” worden beide gezongen door Stray Kids , een K-pop boyband bestaande uit acht leden. Stray Kids is een relatief nieuwe groep in de K-pop-industrie. Ze zijn in 2017 begonnen, maar hebben al naam gemaakt met hun zang in Tower of God. In vergelijking met de opening, die optimistischer en geïnspireerd door rock is, is het eindthema meer ingetogen. Het is vooral ontroerend wanneer het aan het einde van aflevering 12 wordt gespeeld, na een grote onthulling en enkele momenten van volledige stilte. De overgang tussen de scène waarin Bam valt en de donkere opening met de gitaarsolo en de scènes met de andere personages wanneer Félix begint te zingen, is bijzonder geslaagd.

2. “Every Heart” – Inuyasha

Inuyasha staat bekend om zijn iconische openings- en eindthema’s, zoals “Change the World”, het eerste openingsnummer van de serie, gezongen door de Japanse boyband V6, of “Fukai Mori” van Do As Infinity, het tweede eindnummer. Maar een ander nummer dat ieders hart heeft veroverd is “Every Heart” van de K-pop soloartiest BoA . Dit is het vierde eindnummer van de anime, dat uitkwam toen ze nog maar 15 jaar oud was.

BoA staat bekend als de koningin van de K-pop vanwege haar buitengewone danstalent, haar meertaligheid en haar vele prestaties als artiest. Ze is een bekende naam in Japan, aangezien ze de eerste K-popzangeres is die in de Oricon-hitlijsten stond en de eerste en enige Koreaanse artiest die sinds haar debuut zes opeenvolgende nummer 1-albums in de Oricon-hitlijsten heeft gehad.

3. “Neverland” – OZMA

F.T. Island zingt de opening van “Neverland” van OZMA, een anime uit 2012 gebaseerd op het ongeschreven scenario van Leiji Matsumoto, over een met zand bedekte aarde en de reis van een zwerver genaamd Sam. De anime is kort, met slechts zes afleveringen, de helft van het standaard aantal afleveringen.

F.T. Island, een afkorting van Five Treasure Island – “Vijf” vanwege de vijf oorspronkelijke leden – is een van de eerste K-pop rockbands die in de jaren 2000 debuteerde. De groep staat bekend om de krachtige zang van de leadzanger en heeft ook gezongen voor Shiawa Theory en Toriko.

4. “Brand New Days” – Rilu Rilu Fairilu: Yousei No Door

Deze vrolijke en zachte opening van Rilu Rilu Fairilu: Yousei no Door past perfect bij de stemmen van de meidengroep K-pop Apink . Rilu Rilu Fairilu is een franchise van personages die is bedacht door Sanrio en Sega Sammy Holdings en in 2016 is verfilmd als anime. De serie volgt een groep kleine feeën genaamd Fairilu die graag op avontuur gaan en nieuwe vrienden maken. Een jaar later werd een tweede serie aangepast, de derde eindigde in 2019.

De zes leden tellende groep is al 9 jaar actief in de muziekindustrie en staat bekend om zijn schattige esthetiek, maar heeft zich de laatste jaren ook gewaagd aan meer volwassen concepten. In 2019 reisde de groep naar de Anime Matsuri-conventie in Houston, Texas, om hun nieuwste creatie te presenteren.

5. “Change” – Hanasakeru Seishounen

Op het eerste gezicht lijkt Hanasakeru Seishounen een anime van het type shojo, waarin de hoofdpersoon deelneemt aan een “huwelijksspel” om haar toekomstige echtgenoot te kiezen, maar er speelt zich een groter mysterie af op het gebied van drama en politiek. “Change”, de opening van de anime, wordt gezongen door J-Min, een soloartieste die deze single twee jaar na haar debuut uitbracht.

Wat ongebruikelijk is aan het debuut van J-Min is dat ze haar eerste stappen in de muziekindustrie niet in Korea zette, maar in Japan in 2007. Ze bracht verschillende soundtracks uit voor Koreaanse dramaseries, maar pas in 2014 maakte ze officieel haar debuut op de binnenlandse markt.

6. “Share The World” – One Piece

Stel je de vreugde en opwinding voor van K-pop- en animefans toen bekend werd dat de vijfkoppige boyband TVXQ (of Tohoshinki, zoals ze in Japan bekend staan) de 10e opening van One Piece zou zingen. De groep zong niet één, maar drie nummers voor de anime: “We Are!”, de 17e eindtune “Asu Wa Kuru Kara” en “Share the World”. “Share the World” is veruit het populairste nummer van de groep voor One Piece , en doet met zijn instrumentale begeleiding en het ritme van het refrein denken aan het begin van de jaren 2000. Maar het doet ook denken aan de tijd dat een One Piece-figuur zo zeldzaam was dat je er zelfs geen kon kopen…

TVXQ was in het begin enorm populair, maar als gevolg van een rechtszaak tegen hun bedrijf in 2009 voerden drie leden aan dat hun contract van 13 jaar te lang was en dat de winst oneerlijk werd verdeeld onder de leden van de groep. Als gevolg daarvan verlieten deze drie leden TVXQ om een nieuwe groep te vormen met de naam JYJ , terwijl de twee anderen onder de naam TVXQ bleven.

7. “Win” – The God Of High School

The God of High School heeft slechts drie afleveringen, maar heeft al veel aandacht getrokken dankzij de verbluffende vechtscènes. Het is spannend en laat ieders hart sneller kloppen. Maar het einde is een heel ander verhaal. “Win” heeft een ontspannen en relaxte sfeer, die doet denken aan een zomerse hit, waardoor fans even kunnen bijkomen van de snelle actie in de anime.

CIX , de groep die de ending zong, is een van de nieuwste beginnende groepen die doorgebroken zijn op de K-pop scene , maar ze bewijzen al hoe getalenteerd ze zijn met de release van deze ending en zullen mettertijd zeker aan populariteit winnen.

8. “Houkiboshi” – Bleach

Meestal maken openingsthema’s meer indruk dan eindthema’s, omdat ze bedoeld zijn om het publiek te boeien voor de komende aflevering. De eindthema’s ronden de aflevering meestal af met een rustiger geluid en een langzamer tempo. Maar de derde eindthema van Bleach , uitgevoerd door Younha, doorbreekt deze status quo. Deze eindmelodie bestaat uit in totaal 13 versies, met een versie voor elk team van de Gotei 13.

Younha is een singer-songwriter die, net als J-Min, haar carrière in Japan begon voordat ze in Korea debuteerde. Ze is de tweede artiest, na BoA , die de Top 20 van de Oricon Chart heeft gehaald en is zeer gewild om haar talenten als songwriter. Ze heeft samengewerkt met verschillende K-popgroepen, zoals SHINee’s Jonghyun, Epik High en RM van BTS. Door haar samenwerking met RM werd ze de eerste Koreaanse soliste die bovenaan de Amerikaanse iTunes-hitlijst stond.

kpop shop

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *